Програма вокальної студії
Програма вокальної студії «Орфей»
Пояснювальна записка
Програма вокальної студії розрахована на трирічну підготовку учнів молодшого, середнього та старшого віку. В групі 1-го року навчання - 15-20 учнів, ІІ-го, ІІІ-го - 15 учнів. Групи формуються з урахуванням віку дитини, її підготовленості. Для групи 1-го року навчання рекомендований вік - 6-9 років, групи ІІ-го року навчання - 10-13 років, третього - 14-17 років. Загальна кількість годин, як 1-го року навчання, так і ІІ-го, ІІІ-го - 144 години (4 години на тиждень).
Вокальні вправи сприяють координуванню музичного слуху, голосу, розвитку вокально-технічних навичок, розвитку дихання, гнучкості голосу.
Керівнику гуртка необхідно (враховуючи особливості вікової фізіології та психології дітей) підтримувати та заохочувати прагнення гуртківців до самостійного музикування та створення власних пісень.
Важливе місце надається участі у концертах, оглядах, конкурсах. Корисно практикувати індивідуальне виконання та інсценізації пісень і виконання ритмічних рухів під музику.
Програма гуртка ознайомить вихованців з циклічними фольклорними творами.
Мета:
- розвиток музичного слуху та співочого дихання;
- розширення діапазону голосу та його постановка;
- спів із супроводом під музичний інструмент або фонограму;
- спів без музичного супроводу;
- спів в ансамблі (злагоджено, врівноважено).
Основні завдання:
І група - завдання спеціального розвитку:
- формування навичок співочої установки;
- різнобічний розвиток вокально-хорового слуху;
- розвиток мислення;
- формування музичної пам'яті;
- навчання використання під час співу м'якої атаки;
- формування навичок співочої емоційності, співочої виразності;
- розвиток співочого дихання;
- розширення діапазону голосу;
- спів без супроводу.
IIгрупа - завдання формування якостей особистості:
- Ціннісне ставлення до праці, природи, до людей, держави, суспільства і мистецтва.
- Форма проведення - комбінована. Кожне заняття
включає теоретичний матеріал, практичну роботу.
- Влітку роботу гуртка можна продовжувати за програмою або працювати за окремими темами.
Програмою передбачено індивідуальні години навчання з обдарованими дітьми або дітьми, які відстали від програми з поважних причин.
№
Теми занять
Кількість годин
Теоретичні заняття
Практичні заняття
Разом
1.
Вступне заняття
2
-
2
2.
Робота над постановкою голосу
2
18
20
3.
Музична грамота
2
8
10
4.
Вокально-хорова робота:
• українська народна пісня;
• сучасна естрадна пісня;
• класика
2
12
14
4
26
30
2
8
10
5.
Вокальні імпровізації
І
9
10
6.
Слухання музики
4
7.
Ритмічні рухи
2
13
15
8.
Концертна діяльність групи
-
21
21
9.
Підсумкове заняття
2
-
2
Всього:
23
121
144
Програма
1. Вступне заняття (2 год.)
• Знайомство з дітьми. Перевірка вокальних даних, ознайомлення гуртківців з правилами поведінки на занятті.
2. Робота над постановкою голосу (20 год.)
• Вправи на дихання. Артикуляційні вправи. Вправи для чіткої дикції. Вправи для розвитку діапазону.
3. Музична грамота (10 год.)
• Ознайомлення вихованців з основними музично-виразними засобами, динамікою. Вивчення музичних термінів, нот.
Практичні заняття. Вивчення співу за нотами з показом напрямку руху, транспонування розспівок та вправ в усіх тональностях .
4. Вокально-хорова робота
Українська народна пісня (14 год.)
- Історія виникнення і розвитку пісні. Показ-виконання пісні.
- Розповідь або бесіда про зміст твору, про роль пісні в житті народу. Вивчення українських народних пісень.
Сучасна естрадна пісня (30 год.)
- Вивчення сучасних стилів музики. Показ-виконання. Бесіда про музику і текст пісні, розкриття її художнього змісту.
- Вивчення сучасних естрадних пісень.
Класика (10 год.)
- Розповідь про життя та діяльність композиторів. Показ-виконання класичних творів.
- Бесіда про музику і тексти пісень.
5. Вокальні імпровізації (10 год.)
• Образне розкриття суті імпровізації, наприклад: гра в запитання та відповіді. Складання мелодії на віршований текст. Складання музики на ритм. Складання власних авторських пісень
6. Слухання музики (10 год.)
• Слухання вокально-хорових та інструментальних творів з метою виховування емоційно-естетичного відгуку на музику. Введення понять: заспів, приспів, куплет, варіація.
7. Ритмічні рухи (15 год.)
• Робота над постановкою рук та ніг. Робота над рухами під музику.
Постановка вокально-танцювальних номерів.
8. Концертна діяльність групи (15 год.)
• Участь вихованців студії в заходах пізнавально-виховного характеру. Участь в концертах художньої самодіяльності шкіл,села чи міста.
9. Підсумкове заняття (2 год.)
• Підведення підсумків вивченого протягом року.
Прогнозований результат
Вихованці 1-го року навчання повинні:
- співати в діапазоні
- правильно і чітко вимовляти слова пісні;
- співати чисто та злагоджено колективно пісні в унісон, з супроводом та без нього;
- знати, що співочий голос потрібно берегти;
- дотримуватись вимог співочої постави.
Навчально-тематичний план
(IIрік навчання)
№
Теми занять
Кількість годин
теоретичні заняття
практичні заняття
разом
1.
Вступне заняття
4
-
4
2.
Вправи для розвитку голосового апарату
2
18
20
3.
Спів навчально-тренувального матеріалу
2
16
18
4.
Спів імпровізації
1
9
10
5.
Слухання музики
2
8
10
6.
Музична грамота
2
8
10
7.
Вивчення музичних творів:
• народна пісня;
• сучасна естрадна пісня;
• класика
2
8
10
4
26
30
2
6
8
8.
Хореографія
2
8
10
9.
Концертна діяльність групи
-
10
10
10.
Підсумкове заняття
4
-
4
Всього:
27
117
144
Програма
1. Вступне заняття (4 год.)
• Ознайомлення з планом роботи вокальної студії, організаційні питання. Лекція про виразний і емоційний спів пісень та про вміння правильно використовувати дихання.
2. Вправи для розвитку голосового апарату (20 год.)
- Вправи на «стакато».
- Вправи на «легато».
- Вправи на «багатоголосся».
3. Спів навчально-тренувального матеріалу (18 год.)
- Розспівування.
- Вправи на дикцію.
- Вправи на артикуляцію.
- Вправи на дихання.
- Вправи на розширення діапазону голосу.
4. Спів імпровізацій (10 год.)
- Складання музики на заданий текст.
- Складання музики на заданий ритм.
- Складання власних авторських пісень.
5. Слухання музики (10 год.)
- Вивчення біографії композитора.
- Коротка розповідь про музичний твір та його автора.
- Прослуховування твору.
- Бесіда про особливості музично-виразних засобів даного твору.
6. Музична грамота (10 год.)
• Ознайомлення з голосовими засобами музичної виразності.
Музична література.
7. Вивчення музичних творів:
Українська народна пісня (8 год.)
Сучасна естрадна пісня (8 год.)
Класика (5 год.)
- Розбір музичного твору.
- Аналіз музичного твору.
- Робота над творами.
8. Хореографія (8 год.)
• Робота над рухами під музику.
Постановка вокально-танцювальних номерів.
9. Концертна діяльність (12 год.)
(За планом масової роботи закладу).
10. Підсумкове
заняття (4 год.)
• Підведення підсумків вивченого протягом року.
Прогнозований результат
Вихованці ІІ-го року навчання повинні:
- співати в ансамблі з супроводом та без супроводу.
- слухати і контролювати себе під час співу.
- вміти користуватись різними звуковими формами.
- співати чисто і злагоджено в унісон нескладні двоголосні канони;
- знати засоби музичної виразності.
Навчально-тематичний план
(IIIрік навчання)
№
Теми занять
Кількість годин
теоретичні заняття
практичні заняття
разом
1.
Вступне заняття
4
-
4
2.
Спів навчально-тренувального матеріалу
2
22
24
3.
Слухання музики
4
6
10
4.
Спів імпровізації
4
6
10
5.
Музична теорія
4
6
10
6.
Вивчення музичних творів:
• народна пісня;
• сучасна естрадна пісня;
• класика
• народна пісня;
• сучасна естрадна пісня;
• класика
2
8
10
• сучасна естрадна пісня;
• сучасна естрадна пісня;
• класика
4
36
40
• класика
2
6
8
7.
Хореографія
2
8
10
8.
Концертна діяльність групи
-
14
14
9.
Підсумкове заняття
4
-
4
Всього:
32
112
144
Програма
1.Вступне заняття (4 год.)
• Ознайомлення зпланом роботи гуртка. Організаційні питання, повторення вивченого.
2.Спів навчально-тренувального матеріалу (24 год.)
- Розспівування.
- Вправи на діапазон.
- Вправи на багатоголосся.
- Вправи на дикцію.
3.Слухання музики (10 год.)
- Вивчення біографії композитора.
- Коротка розповідь про музичний твір та його автора.
- Бесіда про особливості музично-виразних творів.
4. Спів імпровізацій (10 год.)
• Спів імпровізацій-варіацій ланцюжком (коли вихованці співають його один за одним, ніби продовжують музичну думку), імпровізація на задану тему з різним ритмічним малюнком.
5. Музична теорія (10 год.)
- Вивчення музичних термінів.
- Спів твору за нотами.
- Вивчення правил теорії музики.
6. Вивчення музичних творів:
- Українська народна пісня (10 год.)
- Сучасна естрадна пісня (40 год.)
- Класика (8 год.)
- Розбір музичного твору
- Слухання музичного твору
- Робота над творами
- Нюанси та динаміка твору.
7. Хореографія (10 год.)
• Робота над рухами під музику.
Постановка вокально-танцювальних номерів.
8. Концертна діяльність (14 год.)
(За планом масової роботи закладу)
9. Підсумкове заняття (4 год.)
• Підведення підсумків вивченого протягом року
Прогнозований результат
Вихованці III-го року навчання повинні:
- вміти співати чисто і злагоджено двоголосся із супроводом та без нього;
- знати виконавчо-співочі засоби виразності
- вміти самостійно виразно та усвідомлено співати пісні різного характеру імпровізувати на віршовані тексти;
- знати правила охорони голосу;
- вільно і невимушено виконувати пісні з рухами;
- володіти співочим диханням, фразуванням. Вміти у виконанні розкрита зміст пісні, її душу;
- чистий, ясний унісон;
- володіння дво- та триголоссям.
Організаційно-методичні рекомендації
Навчально-виховний процес вихованців вокальної студії має розвинути творчий потенціал вихованців, допомогти керівнику визначити інтереси дітей до пісні, музики, щосприятиме в подальшому профільному навчанню і формуванню цілеспрямованої особливості.
Теми навчально-тематичного плану вокальної студії повинні використовуватися на гурткових заняттях протягом навчального року.
Важливим є залучення вихованців до участі у Всеукраїнських, обласних, міських і районних конкурсах, фестивалях, масових заходах. У цей час відбувається також інформаційний обмін, що сприяє творчому розвитку особистості вихованця.
В процесі вокальних занять передбачено використання різних форм і методів навчання (групових чи індивідуальних),а також вивчення ритмічних рухів, хореографії.
Список використаних джерел:
1. Анджейчак А. Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах // Обдарована дитина. - 2000. - 1. Закон України «Про позашкільну освіту». - К., 2000.
2. Голуб Т. Виховуємо обдарованих дітей (Батьківський катехізис, або Закони розумно-організованого сімейного виховання школярів) // Завуч. - 2004. - № 22. -С. 47-53.
3. Концепція позашкільної освіти та виховання. - К., 1996.
4. Навчальні програми з позашкільної освіти художньо-естетичного
напряму / за ред. Биковського Т.В., Шкура Г.А. - К. : УДЦПО, 2016.
- Вип. 1. - 222 с.
5. Методика музично-слухового співочого виконання школярів. -X., 2006.
6. Позашкілля. - 2007, 2006.
7. Положення Про позашкільний навчальний заклад. - К., 2001.
8. Сестричка Насточка (муз. М.Кульбовського. сл. Л.Савчук). - Тернопіль:
Підручник і посібники, 2006.№5. -С.8-13.
9 .Сонячна акварель. І, ІІ частини: збірник пісень для вчителів та учнів 1- 6
класів. - X., 2006.