Безпека життєдіяльності

21.03.2017

За законами жити - біди не знати

Мета. Формувати в учнів здатність до самоконтролю, поваги до моралі і правопорядку, стимулювати бажання знати закони і дотримуватися їх.

«Немає нічого, що б не долалося працею. Мудра людина не робитиме іншим того, чого вона не бажає, щоб зробили їй». (Конфуцій.)

І. Напередодні проводиться тестування учнів.

1). Чи маєш ти ворогів?

а) Ні. б)Так.

2) Яке твоє ставлення до учнівських правил, дисципліни, правопорядку?

а) Свідоме, з розумінням їх суспільної потреби.

б) Не люблю, але підкоряюсь із примусу.

в) Не люблю, не хочу підкорятись.

3) Чи вважаєш навчання своїм основним обов'язком?

а) Так.

б) Це один з обов'язків, але не основний.

в) Ні.

4) Чи виконуєш ти свої обов'язки повною мірою?

а) Так.

6) Стараюсь, але це нелегко,

в) Ні.

5) Що тобі в цьому заважає?

а) Обсяг і складність завдань.

б) Ніщо.

в) Бажання займатися своїми цікавішими справами.

6) Чи усвідомлюєш, як потрібно вчитися і поводитися?

а) Так.

б) Не зовсім.

в) Ні.

7) Чи вбачаєш ти зв'язок між лінощами і правопорушенням?

а) Так.

б) Не знаю.

в) Ні.

8) Чи вмієш ти керувати своїми бажаннями?

а) Так.

б) Намагаюсь, але не завжди це виходить.

в) Ні.

9) Чи вмієш примусити себе чинити так, як треба, а не так, як хочеться?

а) Так.

б) Це дуже важко, але я хочу навчитись,

в) Не вмію і не хочу,

10) Чи намагаєшся бачити себе збоку, очима інших?

а) Так.

б) Інколи.

в) Ні.

11) Чи завжди ти задоволений результатом самооцінки?

а) Ні.

б)Так,

в) Не думав над цим.

12) Яке місце у твоєму житті займають Заповіді Божі?

а) Керуюсь ними.

б) Поважаю, але не завжди дотримуюсь.

в) Не знаю і не виконую.

13) Чи можна, по-твоєму, стати порядною людиною без особливих зусиль?

а) Ні, треба вміти протистояти злу.

б) Так, варто тільки захотіти.

в) Не задумувався над цим.

14) Як ти ставишся до заслуженого покарання?

а) Вдячний, це для мене урок.

б) Ображаюсь, не визнаю.

в) Стараюсь відомстити.

Хід бесіди з учнями

ІІ. Вступне слово учителя.

Дорогі діти! Поговоримо сьогодні про ваших друзів і ворогів. Без усякої місти­ки скажу: вони невидимі, але цілком реальні. Одні постійно на сторожі, як Ангел-Хранитель, вони оберігають вас від усього, що заважає на шляху до здійснення вашої мети (стати справжньою людиною, особистістю), а другі, вдаючи добрих, втягують вас у безодню, гальмують розвиток.

Догадалися, хто вони? (Пауза.)

У невеличкій сценці ви зараз побачите й почуєте, як вони змагаються за владу над вами.

ІІІ. Сцена.

Дівчинка або хлопчик, накрившись, лежить, удаючи сплячого. Дзвонить будиль­ник. Герой накривається з головою. Зусібіч до нього підходять Обов'язок, Со­вість, Лінь і Байдужість. (В що одягнути цих персонажів - на розсуд учителя.)

Обов'язок (схиляючись над учнем). Прокидайся, пора збиратись до школи.

Лінь (лагідним улесливим голосом). Поспи ще трішки, постіль така м'якенька, ковдра така тепленька... А тобі так не хочеться вставати, з приємним сном розлу­чатись...

Обов'язок. Кілька гімнастичних вправ - і сон як рукою зніме. А холодна водичка поверне бадьорість, подарує добрий настрій.

Лінь. Який ти немилосердний, Обов'язку! А я - добра, я жалію, я хочу добра.

Совість. Знаємо твою "доброту"! Послухавши тебе, учень не встигне зробити зарядки, одягнеться абияк, снідатиме похапцем. А це шкідливо для здоров'я.

Байдужість. Ой-ой! Усе ти ускладнюєш. А чого б то поспішати? Можна й поспати довше і встигнути...

Обов'язок. І на уроки спізнитись. А на першому уроці - підготовка до кон­трольної роботи. Без серйозної підготовки не справитись.

Байдужість. Можна спокійно списати й одержати той самий бал, а іноді й вищий.

Совість. Тобто скористатись плодами чужої праці? І не соромно буде отрима­ти незаслужений бал?

Лінь. Що таке сором? І задля нього тратити нервові клітини? Ні, краще без зайвих зусиль...

Обов'язок. А в результаті - ні знань, НІ розвитку. Застій і деградація. Цього ви бажаєте? Таке ваше добро? Адже відомо, що "лінь - мати усіх вад" (В. Сухомлинський). Саме від лінощів починається падіння.

Лінь. Але дитина так любить тепло, ніжність, пестощі, а ви закликаєте її до труднощів.

Обов'язок. Бо "подолання труднощів - це шлях до стійкості духу, міцності переконань" (В. Сухомлинський). А без них немає особистості.

Байдужість. Ой, замучив: труднощі, завдання, обов'язок, дисципліна... Обій­демось без них!

Совість. Геть звідси! Вашої влади тут нема!

Лінь. А це ми побачимо, чия влада сильніша. Поспи ще, хлопчику, подрімай, поніжся, нікуди твоя школа не втече...

Обов'язок. Пробуджуйся, друже, вставай! Тебе кличе обов'язок! (Учень швидко відкидає ковдру, підводиться, застеляє ліжко.)

Голос матері. Синку (доню), пора вставати.

Учень. Доброго ранку, мамусю! Я вже на ногах! (починає робити вправи.)

(Лінь і Байдужість виходять.)

Обов'язок і Совість. - Ходімо, друже, у нас сьогодні нелегкий, але цікавий день! (Разом виходять.)

Учитель. Як бачимо, учень свій вибір зробив. Чи всі ви робите такий вибір? (Показує стан успішності, а також результати проведеного напередодні тесту­вання. Робить аналіз результатів тестування, не називаючи прізвищ.)

Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Конституція України.Стаття 68.

Пам'ятай: За здійснення правопорушення обов'язково настає індивідуальна (особиста) відповідальність. Це, так би мовити, встановлена державою "плата" правопорушника за ті негативні наслідки, шкоду, спричинені його поведінкою.

Відповідальність, як і правопорушення, є кількох видів.

1. Дисциплінарна відповідальність: не виконано завдання, порушено дисципліну, допущено спізнення на роботу. Можливі - запис у щоденнику, оголошення догани, звільнення з роботи.

2. Адміністративна відповідальність: порушення Правил дорожнього руху, не сплачується проїзд в транспорті; людина розпиває алкогольні напої у громадських місцях, голосно лає інших, використовуючи нецензурні слова; чіпляється до людей, заважаючи їм своєю поведінкою; туристи розпалюють багаття в лісі в заборонених місцях ...

На порушників накладаються штрафи, можливе офіційне попередження, позбавлення спеціальних прав, адміністративний арешт на 15 діб. Відповідальність наступає з 16 років або відповідають батьки.

1. Цивільно-правова відповідальність: коли порушення завдає особі чи установі, організації, державі, школі матеріальної шкоди. Цивільна відповідальність залежить від віку порушника(якщойомуменше15років,тошкодукомпенсуватимуть батьки).

2. Кримінальна відповідальність: за найнебезпечніші правопорушення (вбивство, завдання людині тілесних ушкоджень, крадіжку, хуліганство, тощо). Такі правопорушення мають найтяжчі наслідки, тож і відповідальність буде суворішою. Їй підлягають особи з 16 років, а за деякі злочини - навіть із 14 років.

Р.S. А головне, діти, не допускайте ніяких правопорушень навіть якщо вам 6, 7, 8 - 13 років. Це може увійти в звичку, і в 14 років вже буде пізно отямитись. Перш ніж розбити шибку, подумай, чи вистачить у твого батька грошей на нову; перш ніж когось образити, постав себе на його місце (як, приємно?); перш ніж відповісти грубістю на грубість - порахуй до 10 і заспокойся; перш ніж залізти у чужу кишеню - озирнись, за тобою стежить... твоя совість ...

IV. Заключне слово учителя.

Хочеться зосередити вашу увагу на думці, яку висловила одна з дійових осіб щойно побаченої сценки: Лінощі - мати усіх вад.

Чи зрозуміли ви цю думку? Спробуйте дати їй своє тлумачення.

(Міркування учнів.)

У ваших міркуваннях є багато важливого та цікавого. І все ж давайте просте­жимо отой зв'язок, оту взаємозалежність між лінощами й злом. На думку видатного українського педагога В.Сухомлинського, - "небажання знати - це символічні залізні грати". А може воно привести до гратів справжніх. Адже наслідком ліно­щів, неробства є обмеженість, убогість думки, примітивність почуттів. Особа, яку в народі називають ледарем, ледащою, нікчемою, також хоче їсти і користува­тися суспільними благами, але не хоче їх творити. Отже, для неї залишається шлях легкого здобуття, тобто привласнення незаслуженого: паразитизм, крадіжка. А це вже злочини. Пограбування, крадіжки, насильство, убивство - це тяжкі злочини, які коять уже сформовані злочинці. Але нерідко буває, що людина чинить злочин ненавмисно - через байдужість, незнання або недбалість. Іноді починається, здавалось би, із невинних, негрубих порушень моральних норм, правил, порядку. Скажімо, хлопчаки полюбляють поласувати плодами з чужого саду. Деякі вбачають у цьому своєрідну романтику. А що це крадіжка - не думають? Або інколи ми є свідками того, як хлоп'яча суперечка переходить у бійку. Мабуть, ніхто з вас не вважає великим гріхом, якщо один хлопчак віддубасить іншого. Чи не так? А ось послухайте одну невигадану історію. Все у ній правда, тільки імена змінено.

Двоє хлопців під заохочувальні крики однокласників зчепились, як ті півні. Фізично дужчий Толя швидко поклав Сергія "на лопатки". Цим би й закінчилось, якби Толя ще й словом не вразив поверженого, що викликало глузливий сміх однокласників. У припливі ненависті Сергій схопив гострий камінець і пожбу­рив услід кривдникові, котрий саме оглянувся. Камінь попав прямо в око... Після довгого і безуспішного лікування Анатолій залишився однооким. Чи хотів цього Сергій? Зробити людину калікою - це вже тяжкий злочин.

А ось інший випадок, теж не вигаданий. Два хлопці, незважаючи на сувору батькову заборону, вирішили погратись мисливською рушницею. Петрик жарто­ма наставив дуло на Бориса.

- Руки вгору! - і натиснув курок. Як на лихо, рушниця була заряджена... Смерть Бориса настала раптово.

Чи хотів цього Петрик? Чи планував стати вбивцею брата? І як йому далі жити з таким тягарем на совісті?

Ще один епізод, який одне життя погубив, а друге скалічив.

Учителі поскаржились батькові учня С., що його син лінується вчитися і зава­жає на уроках. Озлоблений хлопець вирішив помститись. Під час новорічного балу він підпалив ялинку. Внаслідок переполоху і тисняви, яка зчинилася, заги­нула дівчинка. А палій опинився у колонії суворого режиму. Чи бажав він смерті невинній дівчинці? Питання риторичне. Як і інші питання, поставлені після кож­ного з описаних випадків. Ніхто з учасників інцидентів не планував злочину. Але й не думав про можливі наслідки свого вчинку. Ось так небажання виконувати обов'язки, недисциплінованість призводять до порушення моральних норм, уста­новлених правил, а від правопорушення до злочину - один крок, і злочинець мусить бути покараним.

Як цьому запобігти?

Нагадаємо кілька правил, про які ми вже не раз говорили:

- Поважай правопорядок і закон.

- Проганяй від себе лінощі, байдужість, займайся самовихованням. А суть самовиховання - уміти примусити себе діяти так, як треба, навіть якщо цього не завжди хочеться.

- Учись бачити себе збоку, постійно звіряй свої вчинки з моральними та правовими нормами.

- Вивчи і сприйми серцем Заповіді Божі, у них - твій порятунок, джерело духовного зростання.

Конституція України

Ст.28 «ніхто не може бути підданий катуванню жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню або покаранню».

Ст.10 «кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім'ї, навчальних та дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що ґрунтуються на взаємоповазі, справедливості і виключають приниження честі і гідності дитини...»

Незнання закону не звільняє від відповідальності, отже знай:

- якщо ти скоїв правопорушення, то тобі та твоїм батькам доведеться нести передбачену законом відповідальність;

  • неповнолітні віком від 11 до 18 років можуть бути притягнуті до відповідальності за неналежну поведінку (систематичне ухилення від навчання та праці, бродяжництво, жебрацтво, дрібні злочини тощо) й направлені за вироком суду чи за рішенням уповноважених служб у справах неповнолітніх на перевиховання до спеціальної школи;
  • якщо заподіяний злочин не становить великої небезпеки для суспільства, до неповнолітнього можуть бути застосовані і примусові заходи виховного характеру (наприклад, відшкодувати заподіяні збитки власною працею).

 "Небезпечні знахідки та дії при їх виявленні"

Час від часу в землі знаходять небезпечні знахідки -- вибухові предмети, що й до сьогодні являють велику загрозу життю і здоров'ю людей. Це різні види боєприпасів: артилерійські снаряди, артилерійські та реактивні міни, авіаційні бомби, інженерні міни, ручні гранати. Зовні небезпечні предмети нагадують безформні шматки металу. Роздивлятися їх та кидати у вогонь не можна, адже це може призвести до нещасного випадку.

Знайшовши небезпечний предмет, сповістіть про це дорослих.
Щоб уникнути нещасних випадків, треба твердо запам'ятати, що доторкатися до вибухових або невизначених предметів не можна, бо це небезпечно для життя.
Виявивши вибухонебезпечні предмети далеко від населених пунктів, треба добре запам'ятати дорогу до того місця, де їх виявлено, поставити біля них пам'ятну вішку.

Про знайдені вибухонебезпечні предмети треба негайно сповістити працівників місцевого самоврядування, міліції, найближчого підприємства, школи або просто дорослих, які є поблизу. До жодних самостійних дій вдаватися не можна!
Не можна користуватися без нагляду дорослих піротехнічними засобами: хлопавками, петардами, феєрверками. 
Більш того,не можна зберігати їх удома, адже вони належать до вибухонебезпечних предметів.
Міра небезпеки зростає у випадку із саморобними піротехнічними іграшками: можна отримати важкі опіки, втратити зір, скалічитися та навіть загинути.
Так само існує висока ймовірність спричинити пожежу, якщо бавитися з вогнем біля горючих і легкозаймистих речовин та матеріалів.
Особливо уважними треба бути при збиранні металевого брухту. При виявленні незнайомих предметів негайно сповістити про це класного керівника або когось із дорослих. Вибухові предмети являють високу загрозу здоров'ю і життю людей, отже, не можна ризикувати через власну недбалість або необережність.

Знахідка, що може вибухнути.Інколи ти можеш натрапити на незнайомі предмети. Хоч як би тобі не було цікаво, не бери їх у руки. Вони можуть бути небезпечними.
Ти, напевно, читав книжки, бачив кінофільми про Велику Вітчизняну війну. Вона давно минула, але в землі ще знаходяться бомби, міни, снаряди, патрони, гранати. Вони є вибухонебезпечними і при найменшому дотику до них можуть вибухнути. Саме тому після війни загинуло багато людей і серед них - діти.
Вибухонебезпечні предмети після тривалого зберігання в землі та воді становлять ще більшу небезпеку. Не встигнеш і оком кліпнути, як снаряд чи граната розлетяться на сотні осколків, здатних заподіяти смерть чи каліцтво.
Якщо ти знайшов незнайомий предмет, забороняється:
- перекладати, перекочувати його з місця на місце;
- брати, зберігати, нагрівати та бити;
- намагатися розібрати;
- використовувати для розведення вогню;
- заносити у приміщення;
- закопувати у землю;
- кидати у криницю або річку;
- здавати у металобрухт;
- використовувати для виготовлення саморобних піротехнічних засобів: петард чи вибухових пакетів.
Запам'ятай! 
При виявленні вибухонебезпечних предметів негайно повідом дорослих або зателефонуй до міліції за номером «102».

Вибухонебезпечні предмети та дії при їх виявленні

До вибухонебезпечних предметів в наші дні можна віднести будь-яку речовину або предмет, який здатний вибухати і заподіювати чимало біди тим, хто не уміє з ними поводитись.

Найпильніша увага зараз приділяється таким «дитячим» розвагам як петарди. Ці предмети здатні розриватися в руках людини, що не уміє з ними поводитися. Можливий і інший варіант, коли дана річ зроблена з порушеннями технології виготовлення. До небезпечних і важких наслідків може привести така іграшка.

Відомі випадки, коли діти залишалися без верхніх або нижніх кінцівок тіла, без очей і т.д. Щоб уникнути нещасних випадків, слід точно знати інструкції по вживанню петард в побуті. Займатися цим повинні дорослі люди, добре розуміючі наслідки від неправильного їх вживання.

Вибухонебезпечною речовиною може виявитися предмет, що має вибуховий газ. Будь-який вибух спричиняє за собою позбавлення здоров'я людини. У кожному будинку є газові плити, які мають точну інструкцію по її використанню. Порушення такої інструкції може привести до вибуху. Ось чому маленьких дітей не допускають до використання газових плит. Користуватися нею може лише та людина, яка добре знає інструкцію по її використанню і пройшла певний курс навчання.

Не зайвим буде нагадати хлопцям про зброю, яка теж може розірватися в руці. Часто знайдена зброя або старі предмети (бомби, міни, гранати, рушниці), що залишилися після часів війни ще можуть принести свій смертоносний заряд в наші дні. Чимало відомих випадків, коли хлопці, не підозрюючи про небезпеку, грають знайденими предметами.

Гра з вибухонебезпечними предметами загрожує втрати здоров'ю не лише тому, хто вирішив пограти, але і поруч товаришеві, що стоїть.

Часто в ці ігри потрапляють хімічні речовини, здатні вибухати. Учні деколи не розуміють, що проводити досліди і експериментувати з речовиною тобі не відомою, досить небезпечний захід. Такі досліди або експерименти частіше закінчуються бідою, де в кращому разі дитина потрапляє до лікарні. Проте чимало відомих випадків, коли такі ігри закінчуються смертю одного з товаришів.

Не грайте з предметами, які є вибухонебезпечними!

Не допускайте, щоб грали ваші товариші! Пояснюйте їм крайню небезпеку таких ігор!

© 2017 Сумченко Оксана. смт.Дівички-1,Переяслав-Хмельницький район, Київська область,08457
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати